Goście z zagranicy w Neubrandenburgu – Mieście Czterech Bram

Tegoroczne Zgromadzenie Członków Europejskiego Szlaku Gotyku Ceglanego po raz pierwszy odbyło się w Neubrandenburgu – Mieście Czterech Bram.

W jaki sposób doszło do tych odwiedzin? Nadal dokładnie pamiętam, jak ogłaszaliśmy to podczas Zgromadzenia Członków w Greifswaldzie w 2017 roku:
„W roku 2020 [Zgromadzenie odbędzie się] w Neubrandenburgu – Mieście Czterech Bram oraz na zamku w Stargardzie: czekamy na Waszą wizytę”.

Taki był plan. Tymczasem środki podjęte w celu ograniczenia transmisji koronawirusa sprawiły, że musieliśmy zweryfikować plany. Jednak, co się odwlecze, to nie uciecze – Zgromadzenie zorganizowaliśmy w tym roku, dzięki czemu gotyk ceglany Neubrandenburga i zamku w Stargardzie przez 3 dni znalazł się w centrum uwagi.

Przygotowanie programu trzydniowego Zgromadzenia Członków w ścisłej współpracy z naszą dawną konserwatorką zabytków Marie Mamerow oraz panem Saßem z zamku w Stargardzie sprawiło mi wiele radości.

Wszystko zostało dopięte na ostatni guzik – spakowano pamiątkowe upominki z Miasta Czterech Bram i pozostało jedynie oczekiwać na wydarzenie.

Dnia 20.10.2021 roku niecierpliwie udałam się na dworzec autobusowy, by powitać pierwsze uczestniczki i uczestników. Naszym pierwszym przystankiem był zamek w Stargardzie: był to niezwykle udany wieczór inauguracyjny z ciekawym oprowadzaniem oraz smaczną kolacją w zamku.

Spotkanie kontynuowaliśmy w czwartek w sali konferencyjnej w sercu Neubrandenburga. Harmonogram był bardzo napięty, więc rozpoczęliśmy punktualnie częścią oficjalną Zgromadzenia Członków. Najbardziej lubię zwyczaj opowiadania przez wszystkich o tym, co dzieje się w ich miejscowościach, szczególnie w odniesieniu do połączenia pracy w obrębie konserwacji zabytków z marketingiem. To, co dzieje się w danej miejscowości, jest zawsze ciekawe, a ponadto stanowi źródło inspiracji, które można wykorzystać na własnym podwórku 🙂

Część oficjalna i nieoficjalna Zgromadzenia Członków przebiegły bez zakłóceń i byłam ciekawa, jak uczestniczkom i uczestnikom spodoba się wieczorne przyjęcie w przekształconym w salę koncertową Kościele Mariackim.

Dokładnie o godzinie 18:30 pan Tepper i ja otworzyliśmy wrota najpiękniejszego budynku w Mieście Czterech Bram: naszego Kościoła Koncertowego.
Przyjęcie okazało się nie tylko ucztą kulinarną dla podniebienia, ale także, dzięki dźwiękom organów, ucztą dla uszu. Ten wspaniały instrument zaprezentował się iście po królewsku, zaś organiście, panu Bitto, zgotowano potężne owacje. Wieczór w Kościele Koncertowym zakończył się w czarującej atmosferze.

Trzeciego i ostatniego dnia Neubrandenburg zaprezentował swoje jesienne, deszczowe oblicze, co jednak nie powstrzymało nas przed udziałem w prowadzonej przez specjalizującego się w archeologii budownictwa Dirka Schumanna wyprawie wzdłuż średniowiecznych wałów miejskich. Jak mawiają, nie ma złej pogody, jest tylko nieodpowiednie ubranie 😉

Czy na tym kończą się atrakcje Neubrandenburga? Oczywiście nie.
Obowiązkowy punkt programu stanowi najstarszy z klasztorów. Pan Dr Voß zabrał uczestniczki i uczestników w historyczną podróż po klasztorze franciszkanów w Mieście Czterech Bram.

Trzy dni minęły bardzo szybko…
Co mogę powiedzieć na zakończenie… Bardzo się cieszę, że w tym roku Zgromadzenie Członków odbyło się w moim rodzinnym Neubrandenburgu.

Dziękuję wszystkim Gościom za możliwość zaprezentowania naszych ceglanych ulubieńców. Możliwość spędzenia czasu z Wami była dla mnie zaszczytem i mam nadzieję, że pobyt tu pozostawił w Was dobre wrażenie. Eiko, bardzo dziękuję za imponujące zdjęcia – jak zawsze świetna robota.

Szczególne podziękowania składam na ręce wszystkich tych, którzy wspierali mnie w przygotowaniu Zgromadzenia Członków.

Czekam również na kolejne ciekawe i kreatywne lata spędzane razem z Wami w ramach Stowarzyszenia Europejskiego Szlaku Gotyku Ceglanego.